niedziela, 9 listopada 2008

„Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o teorii sztuki, ale baliście się zapytać” - pierwsze spotkanie


Czy semiotyka może być użyteczna w badaniu sztuki?
Czym jest kontekst, w którym sytuujemy dzieło sztuki analizując je?
Czy określanie kontekstu jest zabiegiem o charakterze interpretacyjnym?
Czy o dziele sztuki można powiedzieć, co się zechce?
Czy analizując dzieło sztuki powinniśmy zawsze kierować się intencją bądź życiorysem autora?
-----------------------------------------------------------------------------

Zapraszam na pierwsze interdyscyplinarne spotkanie z cyklu:
„Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o teorii sztuki, ale baliście się zapytać”,
poświęcone tekstowi Mieke Bal i Normana Brysona pt. Semiotics and Art History. Na spotkaniu dyskutować będziemy nad pierwszymi trzema podrozdziałami tej pracy (strony: 174 - 188).

Termin: 21 listopada (piątek), godzina 20.00, spotykamy się przed wejściem do pokoju 26 w Instytucie Filozofii UJ, ul. Grodzka 52 (pierwsze piętro, należy skręcić w prawo).

Teczki z tekstem będą od czwartku 13.11 znajdować się w następujących miejscach:
1. W hallu biblioteki Instytutu Filozofii UJ, ul. Grodzka 52 (na regale za wejściem po prawej stronie).
2. W bibliotece Instytutu Historii Sztuki UJ, ul. Grodzka 53.
3. W czytelni Wydziału Polonistyki, ul. Gołębia 20, I piętro, s. 17.

Link umożliwiający ściągnięcie tekstu z internetu dostępny jest tutaj: (uwaga, plik otwiera się po podaniu hasła, które brzmi: parergon)
http://www.box.net/shared/8kjjvd8l7n#tekst1, a także tutaj:
http://uj.academia.edu/AnetaRostkowska/Teaching.

Mieke Bal zajmuje się teorią literatury, teorią sztuk wizualnych i analizą kultury. Jest profesorem teorii literatury na Universiteit van Amsterdam oraz założycielką Amsterdam School for Cultural Analysis, Theory and Interpretation (ASCA). Napisała m.in: Narratologie: essais sur la signification narrative dans quatre romans modernes (1977), Lethal Love: Feminist Literary Readings of Biblical Love Stories (1987), Reading 'Rembrandt': Beyond the Word-Image Opposition (1991, 1994), The Mottled Screen: Reading Proust Visually (1997), Quoting Caravaggio: Contemporary Art, Preposterous History (1999). Jest także artystką wideo.

Norman Bryson zajmuje się sztuką XVIII wieku, teorią krytyczną, sztuką współczesną i teorią obrazu. Jest profesorem historii, teorii i krytyki sztuki na University of California w San Diego. Uczył m.in. w Cambridge, Rochester i Londynie. Napisał m.in.: Word and Image: French Painting of the Ancien Régime (1981), Tradition and Desire: From David to Delacroix (1984), Vision and Painting: The Logic of the Gaze (1986), Looking at the Overlooked: Four Essays on Still Life Painting (1990), Gender and Power in Recent Japanese Visual Fields (2003).

PS Ciekawe, czy ktoś zgadnie, kogo przedstawia zdjęcie? To jedno z moich ulubionych, niedługo zresztą o nim tu napiszę.

7 komentarzy:

Wiktoria pisze...

W szachy gra Marcel Duchamp, a pani niestety nie rozpoznaję. Pozdr

Aneta Rostkowska pisze...

Pani to Eve Babitz. Ponoć tak się przejęła, że pierwszą partię przegrała w trzech ruchach ;-)Pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

a czy jest ten tekst dostepny w jezyku francuskim lub polskim??

Aneta Rostkowska pisze...

hmm, nie sądzę. można sprawdzić w Artium Quaestiones, ale bardzo wątpię. Niestety :( Jeśli zna Pan/Pani choć trochę angielski, proponuję mimo wszystko podjąć się lektury - wszelkie problemy związane z rozumieniem tekstu będziemy wyjaśniać w trakcie spotkania. Poza tym tekst to tylko punkt wyjścia do dyskusji..

Anonimowy pisze...

o to super, bo bardzo nastawiłam się na przyjazd) ale boje się bardzo, ze moja znajomość tekstu nie bedzie wystarczajaca :-)(ewentualnie bede robic tylko za sluchacza . ) moj angielski jest dobry, ale nie znam, az tak dobrze terminologii z zakresu teorii sztuki.
a ze akurat francuski jest moim drugim jezykiem obok polskiego, to pomyślalam, ze moze jest gdzies dostepny ten tekst w tym jezyku.

Aneta Rostkowska pisze...

ee jeśli zna Pani angielski to ten tekst nie powinien być problemem. w razie czego proszę wypunktować niezrozumiałe miejsca i będziemy na spotkaniu dochodzić, co tam jest napisane. ja postaram się też streścić co nieco ten tekst na początku. pozdrawiam i do zobaczenia :-)

Aneta Rostkowska pisze...

Krótka notka o spotkaniu: przyszło kilkanaście osób, była ciekawa dyskusja dość luźno związana z tekstem (i dobrze, celem spotkań nie jest bowiem szczegółowa egzegeza tekstu), za dwa tygodnie spotykamy się ponownie (piątek, 5 grudnia, godz. 20, sala 93, Instytut Filozofii UJ, drugie piętro), tym razem skoncentrujemy się na rozumieniu dzieła sztuki jako znaku (w świetle teorii znaku C.S.Peirce'a). W omawianym tekście traktują o tym podrozdziały 4 i 5. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych teorią sztuki, chcących dowiedzieć się czegoś o semiotyce i jej przydatności w refleksji nad sztuką. Szczegółowe info niebawem na blogu, facebooku i plakatach.